Sivut

tiistai 13. tammikuuta 2015

MIKÄ ONKAAN ELÄMÄN TARKOITUS?

Elämän tarkoitusta lienevät pohtineen maailman viisaat kautta aikojen. Ja onhan se mietityttänyt meitä tavallisia tallaajiakin. Kovin pontevasti on tähän kysymykseen etsitty vastauksia, joita onkin kenties yhtä monia kuin on kysyjiäkin. Suurin osa kuitenkin lienee tullut siihen tulokseen, että se on mysteeri, vaikka joku ehkä luulee vastauksen löytäneensäkin.

Onko elämän tarkoitus jatkaa sukua? Saada lapsia ja lapsenlapsia? Entä ne, joilla ei lapsia ole? Onko heidän elämänsä tarkoituksetonta?

Onko elämän tarkoitus tehdä työtä ja kerätä omaisuutta? Sitä silmälläpitäen nykyinen eläkeiän nostopolitiikka ajaisi asiaansa. Elämässä ei olisi muuta kuin työ. Mutta entä ne ihmiset, joilla työtä ei ole? Kaikki ne nuoret, jotka eivät löydä itselleen mitään työtä. Kaikki he, jouden työpaikat lopetetaan ja/tai siirretään ulkomaille. Onko heidän elämänsä tarkoituksetonta?

Onko elämän tarkoitus löytää itsensä? Siinä sitä onkin tehtävää. Kuka minä olen? Mitä minä teen täällä? Miksi minä olen olemassa? Kierre on valmis ja palaamme takaisin elämän tarkoituksen etsimiseen. Onko elämämme tarkoituksetonta, jos emme löydä itseämme?

Pablo Picasso on sanonut: "The meaning of life is to find your gift. The purpose of life is to give it away." Tämä on yksi tapa katsoa asiaa. Ainakin antaminen rikastaa. Eikä pelkästään lahjansa kautta ilon ja elämysten antaminen, vaan kaikki antaminen. Taitaa olla peräti sananlasku, jossa todetaan: "Mitä enemmän annat, sitä enemmän saat." Onko antaminen elämän tarkoitus? Olisiko asia niin yksinkertainen?

Eilinen on mennyt ja huomisesta emme tiedä. Tänään on oikea päivä uskoa, rakastaa ja elää. Kristittynä minä tietenkin olen sitä mieltä, että elämän tarkoitus on löytää elävä yhteys Jumalaan. Sitä kautta tulevat muutkin tarkoititusperät toteutetuiksi. Kenties elämän tarkoitus on juuri se, mitä Raamatussa (Luuk. 10:27) sanotaan: "Rakastaa Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti