Autonromuja,
roskatynnyreitä, laatikoita, takapihan tunnelmaa. Toisaalla ruudun täydeltä keltaisia, kiiluvia
kissansilmiä. Äkkiä jostain hypähtää
esiin notkea kissa, sitten toinen, sitten… kissoja kaikkialla! Ne venyttelevät, kiipeilevät, hyppivät,
leikittelevät. ”Juokse seiniä ylös!
Kiiku oksilla puun! Silkkis-kissa
valtias on yön!” Kuuluu pehmeää laulua. Hrrr hrrrr!
Laulu voimistuu, kissojen liikkeet nopeutuvat. Notkeita eläimiä vilahtaa tiheästi näyttämön
poikki. Laulu kasvaa, se kohoaa
täyttämään tilan. Silkkis-kissat ovat
ainakin tämän näyttämön valtiaita!
Cats-musikaali
perustuu Nobel-kirjailija T.S. Eliotin teokseen Old Possum’s Book of Practical
Cats ja sen 14 runoon. Musikaalin on
säveltänyt Andrew Lloyd Webber. Sen
kanta-esitys oli Lontoossa 1981 ja sen jälkeen sitä on esitetty eri puolilla
maailmaa. Kävimme katsomassa
Cats-musikaalin Lontoon West-Endissä sijaitsevassa Adelphi Theatre’ssa vuoden
2000 toukokuussa. Teatterin seinällä
olevassa valomainoksessa lukee: ”Cats now and for ever”, Cats nyt ja aina. Siltä tosiaankin näyttää. Sitä ei suotta sanota maailman suosituimmaksi
musikaaliksi. Katsoimme myös Suomen
televisiossa esitetyn, tyylikkäästi toteutetun TV-taltioinnin musikaalin
näyttämö-versiosta.
Heti
teatterin saliin astuessamme tunsimme tulleemme toiseen maailmaan. Istuimme kolmannella penkkirivillä, joka
osoittautui mitä mainioimmaksi paikaksi seurata näiden kissojen elämää. Näyttämö oli todella saatu näyttämään
roskaiselta kujalta autonromuineen kaikkineen.
Esirippua ei ollut, vaan valaistusta käytettiin tuomaan esiin eri
kohtauksia. Catsin visuaalisuus oli
muutenkin huippuluokkaa. Näyttelijät
olivat oma lukunsa. He hallitsevat
tanssin ja laulun täydellisesti, ja oman lisänsä siihen toivat huippuluokkaa
oleva puvustus ja maskeeraus. Sitä
liikunnallista osaamista, valojen loistoa ja musiikin kauneutta emme varmaan
koskaan unohda.
Musikaalin
ydinajatus on vuotuinen tilaisuus, jossa Silkkis-kissojen joukosta valitaan
yksi, jolle annetaan mahdollisuus syntyä uudestaan uuteen ja onnelliseen
elämään. Näytelmän läpi vietävänä
teemana pohditaan, kuka tuo onnellinen on tänä vuonna. Esitys on rakennettu upeasti. Vaikka yksi kissa hallitsee pääosaa
näyttämöstä, silti kulisseissa tapahtuu koko ajan. Teatterissa tämän oheistoiminnan näki
paremmin, kun kamera ei valinnut katseen kohdetta. Kissoja oli paljon, mutta jotkut heistä
esiteltiin erikseen yleisölle. Ilman
esittelyä jäivät mm. heti alusta asti huomiota kiinnittäneet ”kaksoset”, jotka
liikkuivatkin samalla lailla ja yhtä aikaa.
Se oli hauska, pieni lisäväri esitykseen.
Nimettömiksi
eivät sen sijaan jääneet suuret persoonallisuudet, kuten pullerokissa Pluntta,
uljas kolli TamTam Tankki, musta herkkusuu Tom Pulskanen, ydinajatuksen
henkilöitymä Grisabella eikä suuri johtaja Mooses V. Auton takakontista vedetään esiin Pluntta,
laiska pullerokissa, joka nukkuu päivät pitkät.
Mutta: ”kun päivän touhut ohi on, Pluntta ei ole toimeton”. Ja kas,
pulleron turkki lentää sivuun ja sieltä kuoriutuu terhakka kissaneito, joka
steppailee itsensä yleisön sydämiin.
Mutta sitten – tatam, tatam – esiin loikka TamTam, kissaleijona
kaulakarvoineen. Se pöyhistelee
karvoillaan ja kutittelee kissimirrejä leuan alta, ja kun se heiluttaa
lantiotaan, tyttökissat naukuvat kuorossa.
Tom Pulskanen taas on kissojen aatelia ja oikea herkkusuu. Lihomistaan hän puolustelee sillä, että pitää
vain kiinni linjoistaan. Kukapa voisi
jättää syömättä simpukat ja muut herkut, joita herrasmiesklubeilla on
tarjolla?
Arasti
varjoista esiin astelee iäkäs kissaneiti.
Sillä on turkin helmat palkeenkielillä ja saven tahrimat. Muut kissat vieroksuvat sitä: ”Kuka olisi
ikinä uskonut, että Grisabella oli ennen ’The Glamour Cat’? Nyt se kerjäsi pubien ovilla ja asusteli
ei-kenenkään maalla. Miksi se on vielä
elossa?” Palkeenkielet ja savitahrat
eivät voineet kuitenkaan peittää sitä, että sisältä se oli vielä kaunis, mitä
kai kuvasti se paljetein koristeltu juhlamekko, joka vilahteli takkuturkin
alta. Mutta muut kissat eivät sitä huomanneet.
Musikaalin
ikimuistettavin laulu, eikä vähiten riipaisevan kauniin melodiansa takia, on jo
klassikoksi muodostunut Memories. ”Yksin
kuun alla muistan, olin kaunis mä niin.
Muistan kuinka silloin olin onnellinen.
Tahdon muiston säilyvän.” Grisabellan laulaessa, muut kissat hiljentyvät
kuuntelemaan. Suuri johtaja Mooses V on
kunnioitettu vanhus, koska hän valitsee tuon yhden onnellisen uuteen elämään. Mooses laulaa kuin vastaukseksi
Grisabellalle: ”Menneet kokemukset eivät ole vain yhden elämän kokemuksia, vaan
sukupolven. Nosta katseesi kuuhun. Anna muistojen johtaa, löydä itsesi luo. Silloin oivallat onnen aidon olemuksen. Alat elää uudelleen.”
Esiin
talutetaan muitakin ehdokkaita Mooseksen katsastettaviksi. Välillä jytisee ja salamoi. Pahamaineinen kissa MacAave joukkoineen
kaappaa Mooseksen, mutta nokkelat kissat saavat pelastettua hänet Taikurikissan
avulla. Jälleen uusia
kissapersoonallisuuksia. Taikuri-kissan
lisäksi esittäytyvät myös teatterikissa ja vaunukissa. Lisää tanssia ja laulua. Ja taas tanssia. Teatterissa kissat käyvät välillä yleisön
joukossa. Kun näkee hikipisarat kissan
otsalla, miettii, miten ne jaksavatkaan tanssia ja laulaa yhteen menoon niin
kauan. Katsoessaan läheltä silmiin tuota
kiihkeästi liikkuvaa, karvaista olentoa tuntee esityksen eri lailla omakseen.
”Lailla
kukkain nyt katson uutta aamua päin, kohti päivää nousevaa.” Taas soi Memories. Ja kuin taikaiskusta sen myötä esiin astuu
Grisabella. Hän kaatuu maahan, ja muut
kissat näkevät, miten häneen osuu ylhäältä valo. ”Kosketa minua niin tiedät, mitä onnellisuus
on.” Grisabella laulaa ja nousee
ylös. Muut kissat ovat valon myötä
ymmärtäneet, että Grisabella on se, jonka Mooses on valinnut. He hivuttautuvat lähemmäs ja hipaisevat tätä
tassullaan. Mooses johdattaa Grisabellan
ylös valoon vieville portaille. Muut
kissat eivät esitä vastalauseita; he tietävät, että valinta on aina oikea. Mooses laskeutuu alas portailta ja esitys
päättyy lauluun siitä, miten ihmisten pitäisi kohdella kissaa: tutustua
kunnioittaen, vaihdella herkkuja ja sitten vihdoin voi kutsua tätä nimeltä.
Mikä
on tarinan opetus? Kauneus katoaa,
piiloutuu takkuisen turkin alle, mutta sisin jää. Itselleni jäivät eniten mieleen laulut ja
tanssit. Televisiossa kamera vangitsi
tapahtumat, kirjaimellisesti. Ohjaaja
valitsi sen, minkä katsoja näkee. Ja
paljon jäi ruudun ulkopuolelle. Onneksi
olin jo aiemmin saanut elää nämä hetket teatterissa. Autonromun vieressä, roskatynnyrien takana
istuessaan tunsi olevansa osa näytelmää.
Musiikki ympäröi ja tanssi vei mukanaan.
Vaikka itse istuikin tiiviisti penkissä, eli hetken kissojen
elämää. Memories – muistot jäivät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti